Schii nautic pe sosea – adica acvaplanarea

                                                          In rolul principal: anvelopa

 

        Vremea ploioasa pune la incercare chiar si cel mai experimentat sofer. Pe timpul furtunilor de vara drumurile devin ude cu un risc major de accidentare de aceea trebuie sa ne alegem anvelopele cu mare grija. Elementul cheie in alegerea anvelopelor trebuie sa fie intotdeauna calitatea acestora deoarece nu vrem sa ne expunem nici copii nici pe noi insine la riscul de a fi accidentat.

        Vehiculul nu poate fi controlat in momentul in care se produce acvaplanarea. Acest fenomen apare atunci cand apa se infiltreaza intre sculpturile pneurilor si sosea. Presiunea devine prea mare și apa nu mai este evacuate iar contactul cu suprafața de rulare este pierdut.


Insa care sunt consecintele vitezei excesive si a anvelopelor uzate?

            La viteze mari nu e timp pentru evacuarea apei, iar anvelopele uzate nu pot evacua apa de pe banda de rulare. Anvelopa pierde contactul cu drumul, iar autoturismul devine incontrolabil. Fenomenul infricosator, care ne poate pune viata in pericol se numeste aquaplaning – sau acvaplanare.

Acvaplanarea apare cel mai frecvent atunci cand viteza excesiva intalneste anvelope uzate. La anvelope cu suprafata de rulare buna fenomenul de acvaplanare apare doar la viteze excesive, insa la anvelope uzate acest fenomen poate aparea chiar si laviteze de 80 de km/h.

            Stiai ca noi suntem responsabili pentru doi dintre cei trei factori in aparitia fenomenului de  acvaplanare? Incearca sa eviti aparitia concomitenta a acestori factori:

 

1.     Sosea uda, alunecoasa

Riscul acvaplanarii creste direct proportional cu cantitatea apei. Trebuie sa actionam cu prudenta chiar de la inceputul ploii, deoarece in aceste cazuri drumul devine alunecos din cauza prafului care se amesteca cu apa. Condiitile de ploaie pot aparea oricand. Asadar acesta este un factor pe care nu-l putem elimina spre deosebire de ceilalti doi.

 

2.     Anvelope uzate

Cu cat adancimea benzii de rulare este mai mica cu atat creste riscul acvaplanarii. Conducerea unui autovehicul cu anvelope uzate e in mod clar o eroare umana. Adancimea minima a benzii de rulare la autoturisme e de 1,6mm, iar la autoutilitare 3mm. Nu uitati sa le verificati din cand in cand!

 

3.     Viteza excesiva

Cu cat viteza de rulare e mai mare cu atat creste riscul acvaplanarii. Cel mai important lucru pentru a evita acest fenomen e sa reducem viteza!

 

Totusi ce sa fac daca apare acvaplanarea?

Soferul isi da seama de fenomenul acvaplanarii in momentul in care masina devine brusc foarte usor de condus. Cand apare fenomenul de acvaplanare de indata trebuie sa micsoram viteza de rulare, cu ajutorul franei de motor, nicidecum cu frana, ca sa evitam deraparea autoturismului! Desi pierderea controlului asupra masinii e infricosatoare, nu trebuie sa bruscam volanul. Cu reducerea vitezei putem spera ca avelopele isi recapata aderenta… Dar putem fi de acord că este mai ușor sa prevenim totul.

 

Foto: semperit.com